פוסטים לחודש- ספטמבר2008

נכתב ע"י לירון ס /// 2008 . 09 . 20

מר קליין של הבמאי ג'וזף לוסי (אני חוזרת למדף שלו באוזן הרבה לאחרונה) הוא סרט צרפתי באווירה אפופת מסתורין על איש אמיד בשם רוברט קליין (אלן דלון) שמתגורר בפאריס בזמן מלחמת העולם השנייה ורוכש מיהודים יצירות אמנות במחירים נמוכים תוך ניצול מעמדם הנחות. בוקר אחד בשעה שהוא מלווה את אחד מלקוחותיו העשוקים אל הדלת הוא מוצא עיתון יהודי על סף ביתו, הוא נותן לשכן יהודי את העיתון וזה מראה לו שהעותק שלו נמצא בכיס הז'קט וגם מצביע על כך ששמו של קליין מופיע על עטיפת העיתון.
מכאן יוצא קליין לחיפוש אובססיבי שהולך וצובר תאוצה אחר רוברט קליין היהודי שמשום מה רשם את עיתונו על כתובתו, הפרטים הולכים ומתווספים אבל דווקא הפתרון לתעלומה (כמו גם הגדרת התעלומה עצמה) הולך ומתרחק ככל שנראה שקליין מתקרב לאיזו תגלית גדולה בנוגע לקליין היהודי. אולי יהודי. אולי הוא רק קרא את העיתון "כי אהב לקרוא הרבה" כפי שחברתו של קליין הנעדר (ז'אן מורו!) מספרת לקליין שלנו. אולי לא קרא את העיתון. אולי שלח אותו במכוון לקליין מסיבה כלשהי. נבירתו של קליין בפרשה מעוררת את החשד המגוחך אצל הרשויות שהוא אולי יהודי, וכאן מתחיל גם מרדף בירוקרטי וקליין נדרש להוכיח את חפותו מיהדות על ידי כל מיני טפסים ומסמכים. גם חבריו מתחילים להרים גבה, ואז ברגע אחד הוא הופך לרודף נרדף, ואותו בוהמייני פריזאי שעשק יהודים נואשים בתחילת הסרט נמצא במצב מעורער ואפילו במשבר זהות – בשלב מסוים הוא יוצא נסער מהצגה קומית שלועגת ליהודי המכוער, וכשקוראים בשמו לטלפון במסעדה הוא מתעלם ואומר לחברו ש"אולי מחפשים מר קליין אחר".
כדאי לציין שלא מדובר בסרט שמתעסק בשואה באופן ספציפי, למרות שעל עטיפת הדי.וי.די המתורגם לעברית מרחו מגן דויד גדול, ושזהו רק הרקע לסיפור האמיתי שעושה מחווה מאוד רחבה וברורה לפרנץ קפקא. אלן דלון מגלם באופן מושלם את הגיבור הרדוף וקר המזג המסייר בעיר בחיפוש אחר האמת החמקמקה, ואני תוהה אם טום קרוז לקח אותו בחשבון כשגילם את הד"ר ביל הרפורד ב'עיניים עצומות לרווחה'. נראה לי שכן.
.

אלן דלון. המציג אינו יהודי

ביום שלישי הקרוב (23/9) הסרט יוקרן בסינמטק תל אביב, נקודה מרעננת בתוכניה הדלוחה למדי. לצערי הרב כנראה לא אוכל להגיע, אבל אני ממליצה למי שיכול, לקפוץ על ההזדמנות לראות את הסרט המרתק הזה על מסך גדול.

כאן אפשר לראות את הטריילר (אמנם לא מתורגם, אבל רב מה שנאמר הוא "מר קליין" גם ככה):



נכתב ע"י לירון ס /// 2008 . 09 . 12

אחרי שהזכרתי כאן את הבעלים נורא מתחשק ואף אולי מתבקש לשים איזה קטע עם ג'נה רולנדס. יש בה, ברולנדס, איזשהו שילוב בלתי אפשרי של תכונות שנותן לה איזה טוויסט - היא חיננית ואצילית תוך שהיא גם גסה ומגושמת. קיימים שורת תפקידי מופת שלה בסרטיו של בעלה ג'ון קסאווטס, אבל אם צריך לבחור עכשיו לשים קטע אחד (לא קל בכלל) זה יהיה מתוך הסרט אישה תחת ההשפעה, ולו בגלל שהיא בעצמה בחרה בו כתפקיד האהוב עליה בראיון מאוחר. ובאמת זה מסוג התפקידים הענקיים שצריך גם את ההזדמנות הנדירה לקבל אותם, מעבר ליכולת והכישרון, וקסאווטס העניק לה (ולעוד כמה חברים) כמה וכמה תפקידים ענקיים כאלה במהלך עשייתו הקולנועית.

 

ליידי אמיתית

ליידי אמיתית

במרכז 'אישה תחת ההשפעה' ישנה מייבל, אישה לא יציבה נפשית, אימא לשלושה ילדים קטנים (יצא פוסט אקטואלי). בעלה (פיטר פאלק), איש חרוץ ולא מתוחכם במיוחד, מנסה להשאיר אותה בגבולות הנורמאליות ולשמור על התנהלות שפויה במשפחה. לבסוף הוא נאלץ לאשפז אותה ונשאר לטפל בילדים בעצמו, עד לשובה הביתה. ללא מסקנות נחרצות ועם המון רגשות מנוגדים, נחשפים לדמותה הקיצונית של מייבל שעל מנת שתוכל להישאר עם משפחתה צריכה להיאבק בעצמה, וגם לדינמיקה משפחתית מסובכת וקשה במיוחד. עוד בתחום משפחתיות – אמה של רולנדס מגלמת את אימא של מייבל ואמו של קסאווטס מגלמת את החותנת שלה , סתם פרט מעניין שעשוי להעביר את הסגנון של הסרט ושל קסאווטס בכלל.

בקטע הבא עוד שחקנית אגדית מתהלכת לה ברחובות העיר המנצנצים בלילה, בין מכוניות, בברים, נטולת הגבר שלא הגיע, אבל בסגנון אחר לגמרי. לבסוף היא מתיישבת בבר ליד מישהו שמנסה להתיידד איתה, אבל מבחינתה הם כבר מכירים. הוא מזמין אותה למשקה, היא מתעקשת שהברמן ימשיך למזוג ועוצרת אותו כשהמשקה מגיע לקצה הכוס ושותה את כל הכוס בלגימות רצופות. "היית צמאה", הוא מעיר במבוכה. לפתע היא מתחילה לשיר לו בשקט:

I get no kick from champagne
Mere alcohol doesn't thrill me at all
So then tell me how can it be true
That I get a kick out of you

 

* וכאן יש עוד קטע מעולה מאותו סרט, שבו היא מחכה להסעת בית הספר של הילדים. היא נרגשת מהציפייה עד כדי כך שהיא שואלת ללא הרף את העוברים ושבים מה השעה, הם מתעלמים מהאישה האקצנטרית וזה ממש לא מוצא חן בעיניה.
ואז ב-1:48, כשהאוטובוס מגיע והיא חוטפת את הילדים בחיבוקים ורצה איתם הביתה, זה אחד הרגעים הכי יפים שיש בעיני של אימהות בקולנוע.



נכתב ע"י אדם ב. /// 2008 . 09 . 01

לפני כמה ימים נתקלתי בקליפ הזה – "דה טופ" של פראנסיס אנד דה לייטס.

חרף הכרות צנועה לכל היותר את עבודת הבמאי, ועל אף שלא הכרתי את הלהקה כלל, ובניגוד מוחלט וגמור לכל דפוסי הצפייה הקפדניים שקיבעתי לעצמי בחודשים האחרונים – ישבתי וצפיתי בקליפ בריכוז, מתחילתו ועד סופו, לאורך שתי דקות וארבעים שניות.

ברטרוספקטיבה, כנראה שהתגובות באנטוויל (הבלוג בו פורסם הקליפ, שווה ביקור בזכות עצמו), שהבטיחו סיום מרהיב, הן שדחפו אותי פנימה.

כל כך כיף ונדיר להתקל בקליפ פשוט, שיודע לקחת זמר סופר כריזמטי, ומבלי לכפות עליו שום אלמנט זר לא לו, מצליח למקם עליו ספוטלייט שמציג אותו באור כל כך מהפנט.

והסוף באמת עושה צמרמורת.

"דה טופ" – פראנסיס אנד דה לייטס